Skip to main content
Start » Biltest » Biltest – Tesla model X
Biltest

Biltest – Tesla model X

En Tesla X.
En Tesla X.

Samtidigt är Tesla Model X vid en första anblick en ganska anonym SUV, att den drivs med en stor elmotor syns ju inte. Men tittar man närmare är det här något helt annat än det du någonsin kört. Om du nu inte redan har en Tesla Model S förstås.

Men är det här framtidens bil? Det återstår att se. Den bil vi testkör är en Model X 90D med 90 kWh batteri, som har en räckvidd på 489 km, gör 0-100 på 5 sek och har en toppfart på 250 km/tim. Dessutom fyrhjulsdrift och aktiv luftfjädring. Vi återkommer till räckvidden.

”På plats i förarstolen är det bara att trycka på bromsen och lägga i Drive, och närmast ljudlöst glida iväg.”

Så långt kommet närmar vi oss bilen för att se vad den går för. Med nyckeln i fickan glider den (helt vanliga) förardörren upp med ett välkomnande klick. På plats i förarstolen är det bara att trycka på bromsen och lägga i Drive, och närmast ljudlöst glida iväg. När man skall beskriva hur det är att köra en riktigt kraftfull elbil för någon som är van vid en förbränningsmotor, så är känslan som en enda rak första växel som aldrig tar slut. Föreställ dig en elektrisk borrmaskin, där all kraft kommer momentant från lägsta till högsta varv i en enda grisblink. Det är en fantastisk känsla med den accelerationen även för en genuin petrolhead som jag, uppvuxen på alltifrån puttrande blårykande tvåtaktare till vrålande V8-or.

Enorm vindruta

Jag är från och med nu en övertygad dyrkare av kraftfulla elbilar, men upptäcker också de silkesmjuka lågfartsegenskaperna.

”När den första yran över kraften lagt sig börjar utforskandet av alla speciella finesser som denna rymdbil är utrustad med.”

När den första yran över kraften lagt sig börjar utforskandet av alla speciella finesser som denna rymdbil är utrustad med. Ta bara en blick uppåt och se himlen ovanför dig genom den enorma vindrutan som aldrig verkar ta slut. Rikta nu blicken till den gigantiska pekskärmen där du kan styra det mesta som involverar bilen. Givetvis kan du surfa på nätet under en laddningssession… GPS, fjädringsinställning, luftfjädring med mera styrs härifrån.

Datorn känner också av när det kommer uppdateringar till bilen, står den på laddning över natten kan du ha en bil med nya egenskaper på morgonen! Det kan vara bra att ha en co-driver till en början för att styra alla specialiteterna på skärmen. I läge Sport med fjädring i Very low är den en helt annan bil än i Very high och Standard och det är kul att experimentera fram och tillbaks. När du kliver ut återgår den till standardläge.

Riktigt bekväm

Tesla pratar gärna om att det här är första steget till en självkörande bil, och farthållaren har ett läge där den inte bara anpassar farten till bilen framför, den känner också av vägen och styr själv. Efter några minuter med händerna i knäet, så säger Model X till att du ska ha händerna på ratten. Efter lite invänjning så är det faktiskt riktigt bekvämt och man ser fram mot den dag då man knappar in Malmö på GPS:en och lägger sig i baksätet. Även parkeringsassistenten sköter sig bättre än på någon annan bil jag provat. Fram och tillbaka tills den står perfekt parkerad.

Inredningen är kanske det mest normala på bilen, men håller givetvis för en bil i denna prisklass hög standard med det mesta elektriskt styrt. I just den här bilen är det två säten bak och två till längst bak, dessa kan man fälla ner i golvet. Varianter på fem till sjusitsiga konfigurationer finns även att tillgå.

Laddningen räcker gott och väl

”En glad snickare trycker ner mig med att han har 800 hästar i sin Model X!”

Första natten testar jag att koppla in den i garagets vanliga vägguttag och kollar att den laddar som den ska. Njooo då, bara 10 timmar till fulladdat, men det duger gott. På morgonen efter när jag kommer ner i garaget är det kolsvart. Propparna hade gett upp. Som tur är så har grannen trefas så där får den stå och ladda. Nu är laddtiden 4 timmar och jag tar snabbt ett beslut att ta mig till en Tesla Superchargeranläggning. På den jag besöker finns 6 stycken laddstationer eller ”pumpar”, med lite tur så blir det just en ledig och nu skall laddningen ta 1 och ½ timme till fulladdat. Som av en slump finns en hamburgerrestaurang intill, men väntan blir extra kul ändå, då det uppstår sociala kontakter med andra Teslaägare. En glad snickare trycker ner mig med att han har 800 hästar i sin Model X!

Planera körningen efter laddningen

Så hur blev det med räckvidden? Jo jag fick aldrig i mer än 80% av batterikapaciteten vilket innebär ca 40 mils räckvidd vid normal körning, Tesla uppger 50 mils kapacitet om man kan utnyttja 100% batterikapacitet. Det här är också en speciell sak med alla elbilar, man måste planera sin körning efter var man kan ladda, och i Teslas fall helst på en Superchargerstation. Givetvis hittar den till sådana själv och kan räkna ut var du skall ladda för att komma fram till din destination.

”Det är ingen bil för den blyge.”

Det är ingen bil för den blyge. De flesta bilintresserade vet redan vad det är för bil, och bakdörrarnas falkvingar drar också till sig blickar. Är det värt 1,2 miljoner för att vara en miljökämpe? Jag tror att vi alla måste börja tänka i nya banor. Räknar man på bränslekostnad för en tjänstebil med förbränningsmotor kontra en elbil med Teslas räckvidd och andrahandsvärde, blir det ännu mer lockande. Jag är faktiskt lite övertygad.

Next article