Start » Biltest » Dags att ta steget fullt ut?
Biltest

Dags att ta steget fullt ut?

De som redan har tagit detta steg säger att de aldrig kommer att gå tillbaka till att köra bilar som drivs med fossila bränslen.

Fördelarna är många och nackdelarna är få

Trots att förutsättningar aldrig har varit bättre behövs information som aldrig förr. Istället för att fråga bilförsäljare, som förmodligen inte kör elbil själva och saknar de nödvändiga erfarenheter om vad detta innebär, väljer vi att fråga någon som kör elbil både privat och i tjänsten.

Har hunnit avverka mer än 13000 utsläppsfria mil.

Gröna Bilisters egen elbilsexpert Gordon Strömfelt har kört elbil sedan i mars 2012 och hunnit avverka mer än 13000 utsläppsfria mil. Elbilen har främst använts för 9 mil daglig arbetspendling men det har också blivit många längre resor som krävt flera laddstopp längs vägen.

Vad är det bästa med en elbil?

– Det absolut bästa är att jag slipper åka och tanka, säger Gordon. Bilen laddas istället när jag sover och den är billig i drift, ca 2 kr/milen. Elmotorn har dessutom få rörliga delar och kräver inte heller några årliga oljebyten så underhåll och service är avsevärt billigare än motsvarande fossilbil, säger Gordon. I övrigt är elbilen pigg och kul att köra och samtidigt väldigt tyst.

Jag blir en säkrare bilförare med dessa regelbundna raster.

Vid längre resor snabbladdar jag 20-30 minuter var 15:e mil och jag inbillar mig att jag blir en säkrare bilförare med dessa regelbundna raster. Uttrycket räckviddsångest är något som dieselkramande motorexperter myntat och är något som vi elbilister inte känner av, säger Gordon.

Bil som laddas. Foto: Mostphotos
Att avbryta körningar på långa sträckor för att ladda upp din elbil kan vara positivt i den bemärkelsen att du blir en säkrare förare. Foto: Mostphotos

Vad är skillnaden på en laddhybrid och en elbil?

Prismässigt är det inte så stor skillnad men det skiljer desto mer i räckvidd och komplexitet. Elbilen har ett större batteri och räckvidd på 20-40 mil men kan endast köras på el. Vid längre resor kan räckvidden enkelt utökas genom ett kortare stopp vid en snabbladdare. Laddhybrider har både elmotor och bensinmotor som kan driva bilen var för sig eller tillsammans.

Den som har mer än 2 mil till arbetet bör kunna ladda under dagtid

Den elektriska räckvidden för laddhybrider är avsevärt mycket kortare, bara 2-5 mil beroende på bilmodell, hastighet och väderförhållanden. Den som har mer än 2 mil till arbetet bör därför försäkra sig om att kunna ladda under dagtid för att inte hemresan ska bli fossilt driven.

Gordons tips till oss andra som ännu inte tagit steget fullt ut finner du längre ned! Hushåll med två bilar kan utan problem byta ut den ena mot en rent eldriven bil då det räcker gott med en större bil för den årliga skidresan till fjällen.

Slutligen, visst finns det utmaningar att lösa när det gäller elbilar. Alla fordon måste produceras hållbart och återförsäljare bör i framtiden redovisa livscykelanalys för alla fordon de säljer. Det kvarstår bland annat frågor kring hur man återvinner uttjänta batterier, men först efter att de använts som stationära energilager i framtidens hållbara energisystem.

Men en sak är säker, elbilen är ett bättre val redan idag – så låt din nästa bil bli en elbil.

Nästa artikel