Start » Biltest » Snabbkurs i termer om privatleasing:
Biltest

Snabbkurs i termer om privatleasing:

bil.
bil.

Vi har tagit till hjälp av Leasingexperten Filip Samuelsson som är grundare till jämförelsesajten Biloffert.se som förklarar några av de viktigaste termerna som du behöver veta.

All inclusive/Prenumeration:

All inclusive känner man igen från när man bor på hotell utomlands och i grund och botten handlar det om att förenkla och tydliggöra att allt ingår i månadskostnaden. När återförsäljare annonserar om All inclusive så handlar det till största sannolikt att de paketerat försäkring, serviceavtal och vinterhjul inkluderat i leasingavgiften. Mycket tyder på att All inclusive kommer utvecklas ytterligare vad det gäller privatleasing där tilläggstjänster så som tvätt, däckhotell, parkering och ytterligare olika typer av service och assistans ingår i leasingavgiften. Allt för att förenkla vardagen för kunderna. Utöver All Inclusive och prenumeration så används också benämningen långtidshyra ibland.

Leasingperiod:

Detta är den förbestämda perioden som du väljer att leasa din bil. Oftast brukar leasingperioden vara 36 månader men kan också vara 24 eller 12 månader i vissa fall. Generellt sett så annonseras alla erbjudanden med 36 månader leasingperiod av den enkla anledningen att värdeminskningen är procentuellt sätt högre den första tiden så att det är inte lönt att annonsera 12 och 24 månader då det är högre månadskostnader. Det går ej att byta leasingperioden under tidens gång tänk på det innan.

Körsträcka:

Snittet av Sveriges befolkning kör ca 1500 mil per år. Därför så annonseras nästan alla leasingerbjudanden på 1500 mil. Kör man mer än snittet så är det ingen fara, de flesta kan erbjuda privatleasing upp till 3000, 4000 mil per år. Vissa finansbolag kan också erbjuda att man kan ändra körsträcka under avtalstiden om man exempelvis skulle byta jobb eller flytta så man behöver köra mer än vad man tänkt.

Övermil & Undermil:

Kör du över den tilltänkta körsträckan så kommer du debiteras en så kallad övermilskostnad. Övermil måste debiteras eftersom att månadskostnaden som du betalar ligger i paritet till den körsträcka du har uppgett att du skall köra per år. Lämnas bilen tillbaka på längre körsträcka än vad som är tilltänkt så ligger bilens värde mindre än vad som är beräknat från återförsäljaren och därför skall en övermilskostnad debiteras. Du skall vara uppmärksam och kolla hur mycket övermilskostnaden är på det avtalet du skriver på, nästan alla märken och finansbolag har olika tariffer för detta. Undermil är samma som övermil fast tvärtom. Du kan alltså i vissa fall få tillbaka pengar om du inte kört tillräckligt många mil under avtalstiden.

Restvärde:

Restvärde är det värde som återförsäljaren beräknat att bilen skall vara värd efter leasingperioden är slut. Vad det gäller privatleasing så har de allra flesta ett garanterat restvärde som betyder att du som kund inte behöver bry dig om restvärdet så länge du håller dig till den körsträckan ni kommit överens om. Restvärdet är beräknat så att bilhandlaren skall sälja denna bilen och tjäna pengar på den till nästkommande kund. Många återförsäljare vet själva inte restvärdet när de säljer bilen utan de beräknas av finansbolaget som de använder sig av.

Överlåtelse:

Det kan hända oförutsedda situationer under en leasingperiod så att man inte kan behålla sin leasingbil. Då kan hos de flesta göra en så kallad överlåtelse av sitt kontrakt till någon annan person. Den nya personen tar över kontrakten på exakt samma premisser dvs leasingavtalet, dess serviceavtal och försäkring. Finansbolaget gör en sedvanlig kreditprövning på personen som tar över kontraktet.

Har du några frågor om privatleasing så kan du maila in till [email protected] så får du hjälp kostnadsfritt.

Nästa artikel