Skip to main content
Start » Miljö » Välj rätt tjänstebil – en bra och billig klimatåtgärd
fossilfritt sverige

Välj rätt tjänstebil – en bra och billig klimatåtgärd

fossilfritt sverige
fossilfritt sverige
Foto: Unsplash
avatar

Svante Axelsson

Regeringens nationella samordnare för Fossilfritt Sverige

Foto: Fredrik Hjerling

Sveriges Riksdag har beslutat att utsläppen från inrikes transporter senast år 2030 vara minst 70% lägre än 2010 och att Sverige ska vara klimatneutralt år 2045. Därför måste fordonsflottan ställas om och i det nya bonus-malus systemet premieras bilar med riktigt låga utsläpp medan de med högst utsläpp får högre skatt.

– Nu går tåget, kanske man kan säga, menar Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige.

Målet med Fossilfritt Sverige är att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Utmaningen är att bevisa för andra länder att det går att lämna fossilberoendet bakom sig, med bibehållen välfärd.

Bli miljösmart

– Världen håller på att ställa om till mer miljövänlig energi. Vi byter teknologi, det är ett teknikskifte man kan jämföra med när vi gick från skrivmaskin till dator.

Nästan en fjärdedel av Sveriges totala utsläpp kommer från personbilar. Ungefär hälften av alla nyregistreringar av bilar står företag och organisationer för.

– Det finns alltså en bra potential att sänka de totala utsläppen genom att välja rätt tjänstebil. Som tjänstebilsförare bör man köra högteknologiska bilar, och det gäller elbilar, som kan gå på batteri eller vätgas, laddhybrider och även gasbilar.

Laddbilar växer snabbt. Under 2019 kommer ett hundratal nya modeller att erbjudas, enligt biltillverkarna. Det kommer alltså att finnas ett rejält urval att botanisera i. Det gäller att vara med i teknikskiftet till elektrifiering, som är starkt på gång. I januari i år uppgick andelen laddbilar till 13% av nybilsförsäljningen.

– Prognoser säger att 50% av alla rullande bilar år 2030 kommer att vara laddbilar. Där kan tjänstebilsmarknaden bidra starkt. Och med tanke på att tjänstebilar ofta byts efter tre år blir de då en pump ut på begagnatmarknaden till attraktiva priser.

Lyfter image och varumärke

Svante Axelsson anser att det finns många fördelar för företag att byta strategi och gå över till laddbilar.

– Det är bra för image och varumärke att visa att man tar sitt ansvar för miljö och klimat. Det synliggör företagets satsningar i klimatfrågan för att minska utsläpp och föroreningar. Det börjar också bli så pass billigt att det är svårt att inte välja elbil. Batterikostnaderna har sjunkit, elbilarna följer med och blir billigare.

En kalkyl över totalkostnaden visar att det trots relativt högt inköpspris ändå lätt går att räkna hem en elbil, så lönsamt är det då driftkostnaderna är betydligt lägre än för bensin- och dieselbilar. Inga oljebyten, inga kamremsbyten etc. Lägre bilskatt, lägre energikostnad.

– Som anställd blir förmånsvärdet med laddbil och även biogasbil mycket lägre. Utsläppen reduceras kraftigt och närmar sig noll.

Elmotorer är dessutom mycket mer energieffektiva än förbränningsmotorer. Man åker betydligt tystare och vill man åka fort är elbilar även snabba.

Lägre milkostnad

– Så, företagare, se över er policy för tjänste- och förmånsbilar så att den enbart tillåter de nya miljöbilarna, då kan du också anta Fossilfritt Sveriges tjänstebilsutmaning. Gå in på vår hemsida och anmäl er, uppmanar Svante Axelsson.

–Våga räkna på helheten, inklusive andrahandsvärde, förmånsvärde, supermiljöbilspremie och milkostnad.

Hemmaladdning är viktigt för att välja laddbil. Alla vill ha sin bil ”fulltankad” när man ska ge sig iväg hemifrån. Nattladdning blir det normala och är bra ur effektsynpunkt, laddning sker när de flesta fabriker inte är igång.

– Elbilar fanns redan i slutet på 1800-talet, och stod för ungefär en tredjedel av bilförsäljningen i USA i början av förra seklet. Ferdinand Porsche började sin karriär genom att bygga en elbil. Den hade en elmotor på varje hjul. Problemet var räckvidden. Batterierna måste laddas var 50:e km.


Next article