Start » Nyheter » Tjänstebilen på väg mot tipping point?
Nyheter

Tjänstebilen på väg mot tipping point?

Svante Axelsson.
Svante Axelsson.
Svante Axelsson.

Det var tråkigt att behöva konstatera att etanolboomen kom av sig och sedan att miljöhypen runt dieselbilarna byggde på fusk och felaktiga siffror om utsläppen av hälsofarliga ämnen. De nya ”miljöbilarna” är elbilar (med batterier eller bränsleceller), snåla laddhybrider och biogasbilar.

”Bonus-Malus träder i kraft den 1 juli i år”

Enkelt att komma ihåg och kommunicera. Det är också de bilar som får ett statligt bidrag vid försäljning enligt det nya ”Bonus-Malus” systemet som träder i kraft den 1 juli i år.

Ketchupeffekten är här

Under 2017 var det bara 6.2 % av nybilsförsäljningen som utgjordes av dessa bilar men nu tycks ketchupeffekten vara här. Under januari 2018 har dessa så kallade ”miljöbilar” ökat till 8,6% av nybilsförsäljningen och då förväntas ändå inte den stora ökningen komma förrän det nya systemet träder i kraft i sommar. Nu är det främst laddhybriden som är populär men efter många års väntan finns det nu också många rena elbilar att välja mellan. Orsaken är att batteripriserna har rasat med över 50 procent på två år och därför kommer de flesta bilmärken att erbjuda relativt billiga elbilar som går cirka 40 mil på en laddning.

”Var tredje svensk planerar redan att förr eller senare skaffa elbil.”

Enligt Ellevios undersökning planerar redan var tredje svensk att förr eller senare skaffa elbil. Och det är nödvändigt om Sverige ska klara av att nå riksdagens mål om att minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent inom trafiksektorn till 2030. Biodrivmedel i olika former måste snabbt ersätta fossil diesel och bensin men det räcker inte. Biogasen har stor klimatnytta men elektrifieringen av personbilarna måste gå snabbt om biodrivmedlen också ska räcka till lastbilar, sjöfart och flyg.

Sverige når en tipping point

Nyckel till en snabb förändring av personbilsflottan ligger hos tjänstebilsköparna. Om de väljer att bara köpa den nya definitionen av ”miljöbil” finns det hopp. Cirka 50 procent av alla nya bilar köps av företag och organisationer. Genom det lägre förmånsvärdet finns extra incitament för tjänstebilsköparena att leda övergången och ett genomslag här kommer också snabbt att leda till ett ökat utbud på andrahandsmarknaden.

”Det är svårt att föreställa framtiden när det sker snabba förändringar.”

Det är också därför som initiativet Fossilfritt Sverige driver en kampanj för att få de flesta som upphandlar bilar att bara köpa elbilar, snåla laddhybrider eller biogasbilar. Redan har 75 aktörer med en sammanlagd personbilsflotta på över 10 000 bilar antagit utmaningen. Så om företagen och andra organisationer bara väljer de nya ”miljöbilarna” finns det chans att Sverige kan nå en tipping point inom tjänstebilssektorn redan i år.

Det är svårt att föreställa framtiden när det sker snabba förändringar. Så var det när hästen på några år ersattes av bilen i början av förra seklet eller när Iphone knockade Nokia och Ericsons mobiltelefoner.

Nu är det dags för nästa överraskningar!

Nästa artikel