Start » Säkerhet » Mopedbilen – ett säkert alternativ till mopeden
Säkerhet

Mopedbilen – ett säkert alternativ till mopeden

En mopedbil
En mopedbil
Alexander Kjellman
Alexander Kjellman på AIXAM Sverige.

Med mopedbil kan en ungdom själv ta sig till sina idrottsaktiviteter, skolan eller till kompisar utan att vara beroende av sina föräldrar. Dessutom sitter de väl skyddade med trepunktsbälte inne i mopedbilen.

Mopedbilarna har funnits länge i Europa men blev inte populära i Sverige förrän efter millenieskiftet. Det är ett fordon som ofta ser ut som en liten personbil med två säten men som juridiskt räknas mer som en moped än som en bil. En mopedbil får man köra från dagen man fyllt 15 år men kräver ett AM-körkort precis som en EU-moped. Mopedbilen kan köras på alla vägar förutom på motorväg och motortrafikled.

– En mopedbil fungerar året runt och i alla väder till skillnad från en vanlig moped. Den som kör sitter skyddad och har bekvämligheter som radio och värme i bilen. Det passa ungdomar som har ett behov av att transportera sig mycket men där kollektivtrafiken inte är tillräcklig och föräldrarna inte alltid har tid att skjutsa, säger Alexander Kjellman på AIXAM Sverige.

Kraftig ökning av intresset

Trenden visar en kraftig ökning av intresset för mopedbilar. De passar den aktiva ungdomen samtidigt som den frigör tid för föräldrarna.

Trenden visar en kraftig ökning av intresset för mopedbilar. De passar den aktiva ungdomen samtidigt som den frigör tid för föräldrarna. De finns överallt men har större representation på landsbygden och i förorter där kollektivtrafiken går mer sällan på kvällar och helger. Föräldrar som väljer en mopedbil framför en moped till sina barn har dock oftast säkerhetsfrågan som viktigaste anledning menar Alexander Kjellman.

Mopedbilarna är krocktestade och alla AIXAM mopedbilar är sedan 2017 utrustade med anti-låsningsbromssystem, ABS, som standard vilket optimerar bromssträckan och ger kontroll över körbanan när man bromsar. Dessutom ska säkra mopedbilar vara utrustade med strålkastare, varningsblinkers, positionsljus i LED för att föraren ska se bra och synas bra av andra.

– Alla mopedbilar har också en varningstriangel för långsamtgående fordon på baksidan för att andra förare ska förstå att det är en mopedbil och inte en personbil, säger Alexander Kjellman.

Lär sig ta ansvar

En mopedbil får inte köras snabbare än 45 km/h, om de trimmas hävs garantin. Ungdomarna som kör mopedbil lär sig att ta ansvar och får ett säkerhetstänk. Bilarna är hållbara och håller ungefär lika länge som en bil om man sköter dem rätt. Mopedbilarna går på diesel och de snålaste drar endast cirka 0,3 l/mil.

– Det finns mopedbilar som är påställda fortfarande efter att ha kört 20 000 mil, säger Alexander Kjellman.

De lär sig trafikreglerna vet hur man för sig ansvarsfullt i trafiken.

Erfarenheten hos AIXAM Sverige är att ungdomar som kört mopedbil har haft betydligt enklare för att ta ett vanligt B-körkort efteråt. De känner sig säkrare i trafiken och har fått övningsköra själva på en säker hastighet under lång tid. De lär sig trafikreglerna vet hur man för sig ansvarsfullt i trafiken. Dessutom kan de hjälpa familjen med att handla eller skjutsa en kompis eller ett syskon på passagerarplatsen. Bilarna från AIXAM är utrustade med minst 700 liters bagageutrymme där man kan ställa träningsväskan, matpåsen eller skolböckerna.

Foto: Aixam Sverige

Nästa artikel